Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Léto budiž pochváleno - Letní povídka

Prožíváme prázdninové období celou duší devíti let, lítáme po rozpáleném městě, lížeme zmrzlinu, kornout za korunu šedesát, velkou za dvě dvacet, prolézáme s kamarády stráně za městem nebo smáčíme nohy v kašně v parku, někdy taky s kamarádem Jardou pácháme bombové útoky pomocí skleničky s práškem do pečiva a trochou vody….a ve středu a v neděli chodíme se sestrou Ankou na pohádky do kina na odpolední promítání pro děti.

O víkendu nás, mě a sestru, vzal tatínek na koupaliště. Anka si bůhví proč oblékla dvoudílné plavky, přestože ten horní díl ještě mnoho let nebude mít co schovávat, a oba na sebe nasoukáváme nafukovací duši, někdo tomu také říká kruh. Tatínek sbalil plážový míč a velkou deku do tašky, maminka nám ještě přidala  sáčky s chleby se salámem a termosku se studeným čajem, dala nám všem také pusu na cestu a zamávala z okna, když jsme odjížděli na kolách od domu v Legerově ulici na druhý konec města až daleko za nádraží k řece, jenže v té se pro značné znečištění nedá koupat, proto jedeme k oddělené zátoce nedaleko městské drožďárny, je tam svažitá písčitá pláž, už  tam dovádí spousta lidí, děti pokřikují, ječí a výskají, s jásotem se rozbíhají po svažitém břehu do mělčiny, kluci cákají vodu na výskající děvčata, voda víří a šplouchá, blýská se odlesky slunce, maminky na dekách ve stínu cinkají jehlicemi, opalují se nebo připravují svačiny, přitom po očku sledují své rozpustilé ratolesti a hlídají, aby neplavaly na hloubku a netropily neplechu.

Tatínek nás hned po příjezdu do vody nepustil. „Nepůjdete tam uřícení! Nejdřív si sedněte tady na deku a vydýchejte se!“ Vytáhl z tašky sáčky s chleby se salámem. „Najíme se, a zatím zchladneme, potom se půjdeme smočit!“

„Tati, kup nám zmrzlinu!“ všimla si Anka kiosku v pozadí pláže.  A kolem kypí a kvasí život, opodál parta mladých lidí si pinká do kolečka červenobílým nafukovacím plážovým míčem, opálená snědá těla se blýskají ve slunci potem a opalovacími krémy, dvě slečny s tmavými brýlemi se bez výrazu tváře a bez hnutí sluní na kostkované dece, postarší rodinka ve stínu pod rozložitým dubem se krmí červenými půlměsíci melouna, osamělý muž vleže na břiše luští křížovky, z nedaleké železnice je slyšet hluk projíždějícího vlaku. A do toho všeho pálí a žhne červencové slunce jako zlatá koule na bezmračné modři oblohy. Otec se za malou chvíli vrátil s kornouty zmrzliny v rukou, mlsáme a okolní písek, rozpálený žhavým sluncem, už láká a vábí, abychom se po něm rozběhli mezi rozvířené vlnky na mělčině.

Konečně se tatínek rozhodl. Vběhli jsme na mělčinu, Anka se pomalu loudá dál, osměluje se, protože rozpálenému tělu se voda zdá studená. Ale cákáme na ni s tátou vodu, každý z jedné strany, až dívka, chránící si obličej oběma rukama se smíchem prchá z vody. Pak už hrajeme „padla lžička do kafíčka, udělala bác“, sjíždíme po skluzavce a tatínek nás dole chytá, pak mě chytá kolem pasu a učí mě plavat nová tempa, trochu to ještě pletu, ale už se chvilku na hladině udržím, i když cákám kolem sebe, až kolem lidé uskakují stranou. Tatínek nám předvádí, jak vypadá utopenec – to se položil na záda, potopil uši pod hladinu a nohy mu vyplavaly nad vodu. Vydržel by takhle plout celé hodiny, ale po chvíli se zase postavil na nohy a hnal nás, celé promodralé, ven z vody a na deku. Hráli jsme na chvíli karty, ale za chvíli se tatínek natáhl do stínu a začal dřímat. Anka objevila mezi houfem dětí spolužačku Jarku a odběhla. Zůstal jsem na dece sám. Pár minut jsem si prohlížel tatínkovy noviny, ale nic mě v nich nebavilo, napil jsem se z termosky studeného čaje, zazátkoval a schoval do tašky. Nad hladinou vodní nádrže létali s křikem rackové, lehl jsem si na prohřátou deku a zahleděl se do prozářeného nebe. Stejně je léto nejkrásnější doba! Ať si lyžaří a otužilci říkají co chtějí! Překulil jsem se na břicho a podíval se na tátu. Pokojně spal, Anka je kdesi s holkama. Potichu jsem vstal a seběhl k vodě. Co kdybych si zkusil ta tempa, která mě před chvílí učil táta? Ponořil jsem se do chladivých vln. Hele, ono to docela jde! Páni, to je ale paráda! Mám hlavu těsně nad vodou, vlnky mi blýskají sluneční paprsky do očí, vše voní svěžestí a radostí, plavu a plavu si ani nevím jak…

Pak mi došel dech. Otočil jsem se směrem k mělčině, ale ta je nějak daleko, to jsem plaval takovou dálku? Ruce mi umdlévají, netrénované svaly už nemohou vydávat energii, plavu z posledních sil. Pláž už se zdá být blízko, zkouším nohama, zda už dosáhnu na dno, ale jen zapadnu i s hlavou do hloubky, ještě jsem moc daleko. Z posledních sil jsem se nějak dostal nad hladinu, nadechuji se a plácám se ke břehu. Pak už mi došly síly, házím sebou jako chycený kapr a nemilosrdná voda mě stahuje níž a níž, chci lapat po dechu, ale nemohu otevřít ústa, napil bych se vody. Kolem stoupají bublinky, voda je u dna chladná. Plíce mi protestují, mohou se roztrhnout. Takové utopení musí být strašně  ošklivá smrt… Tatínku, kde jsi!! Ještě jsem mladý, mám život před sebou, já nechci umřít!...

Pak jsem ztratil vědomí a už si nic nepamatuji. Teď ležím na naší velké, prohřáté a nyní tak milé dece, tatínek mi propleskává tváře a výraz strašlivého zoufalství, který mě vyděsil, ustupuje výrazu obrovské úlevy, když jsem otevřel oči. Mám plný nos vody, strašlivě mě bolí hlava a chce se mi zvracet. Ale jsem na živu. Kolem deky postává houf zvědavců, Anka pofňukává, drží mě za ruku a popotahuje. „Zaplaťpánbůh! Kluku, tys nám dal! Víš co bys zasloužil?! Tatínek hubuje, ale z jeho hlasu nezní zloba, jen obrovské ulehčení a nekonečná láska…

A z nedalekého hájku voní rozpálená pryskyřice z borovic, slunce se odráží od hladiny, děti opět dovádí u skluzavky a skákadla. Tatínek vypravuje, jak se vyděsil, když se probudil a my nikde. Pak slyšel křik lidí, kteří si všimli, jak nedaleko pláže sebou plácám a skočil pro mě. Už budu hodný táto…a prosím tě, neříkej nic mámě…

 

Autor: Pavel Kopáček | čtvrtek 10.7.2014 16:59 | karma článku: 6,94 | přečteno: 181x
  • Další články autora

Pavel Kopáček

Až budu tátou

„Až budu tátou, tak tady všechny ty lesy vykácím!“, hudroval sedmiletý Pavlík, když celý utrmácený v letním horku musel s rodiči a strýcem sbírat malinké lesní jahody. Strejda z nich potom doma udělá báječnou jahodovou pěnu, po které se Pavlík může utlouci, ale když je má sbírat...a když ono to trvá tak dlouho! A slunce nemilosrdně pálí, Pavlíkovi se lepí žízní jazyk na patro... A doma zahálí elektrický vláček, který doopravdy svítí a houká, a ve vilce přes ulici čeká Standa Hořejšů, s kterým se tak nádherně hraje na cirkus! A na loupežníky a partyzány! Pavlík hlasitě reptá, až ho maminka musí napomínat. „Když nebudeš sbírat, strejda ti pak z té dobré pěny nedá ani líznout!“ To zabralo. A tak Pavlík urputně rve ty protivné mrňavé červené kuličky (a polovinu jich přitom sní..) Dospělí se na sebe po straně culí. Pavlíkův výrok o pokácených lesích ještě po letech bude bavit společnost...

12.7.2014 v 12:30 | Karma: 12,02 | Přečteno: 535x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Slunce, voda, vzduch, léto....

Jsme u moře už třetí den. Počasí nám přeje, azurové nebe je bez mráčku a voda báječně teplá. Sedíme ve vodě na mělčině u pláže a necháváme se přelévat vlnami, které s železnou pravidelností dorážejí na pobřeží. Nad starobylým přístavním městem se na vysoké skále tyčí kamenná pevnost ze šestnáctého století, prý na obranu před piráty. Pozorujeme obrovské lodě v dálce na obzoru a obdivujeme odvážlivce, kteří se nechávají táhnout motorovým člunem, takže padák, který mají upevněný na těle je vynese vysoko do zářivého nebe nad zátokou.

10.7.2014 v 20:59 | Karma: 4,61 | Přečteno: 293x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Pro strach má mít člověk uděláno

Na kostele odbila půlnoc. Ulice byla tmavá, chuchvalce mlhy se převalovaly nízko nad zemí, jen místy chabě svítily ostrůvky bledého světla pouličních lamp, matně pronikaly mlhou a tvořily osamělé kruhy kolem stožárů. Smutné holé větve stromů připomínaly pařáty kostlivce. Klapot mých kroků se hlasitě nesl tichým prostorem. Chvílemi jsem měl nepříjemný pocit, jako kdybych za sebou slyšel ještě jedny kroky. Zastavil jsem se a kroky ztichly. Když jsem ale po krátké chvíli pokračoval v chůzi, ozvaly se znovu. Mimoděk jsem zrychlil, kroky též, znovu jsem se zastavil , kroky ustaly. Teprve později jsem si uvědomil, že se to zvuk mých vlastních kroků odráží od stěn okolních ztichlých a tmavých domů, zdvojil se a děsil osamělého nočního chodce. Oddychl jsem si úlevou a zasmál vlastní naivitě. Jsem já to ale blbec...

31.3.2014 v 22:19 | Karma: 7,55 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Na pohřbu

Přestože byl krásný letní den, slunce jásavě barvilo červeň střech domů v Hřbitovní ulici, i zeleň, obklopující náhrobky městského hřbitova, bylo zde smutno. Hloučky pozůstalých spolupracovníků a přátel muže, který se dnes loučí s tímto světem, aby navěky odpočíval v tom druhém, záhadném a podivném, z kterého se ještě nikdy nikdo nevrátil, postávaly na asfaltovém prostranství před širokým schodištěm, vedoucím do obřadní síně. Zahlédl jsem mezi davem několik známých hlav, s trochou obtíží jsem se prodral zástupem lidí a poplácal po zádech kamaráda Mirka: „Tebe taky je vidět jenom na pohřbech! Co pořád děláš?“ Přítel zamžoural za silnými skly brýlí. „Jé, to jsi ty? Tebe bych tady nečekal! To víš, důchodce, já jinak nikam nechodím, abych chodil do hospody jako zamlada, na to mi důchod nestačí...a co ty? Pořád chodíš topit? Cože- promiň, já už taky blbě slyším...tak ty už seš taky v důchodu? To to letí, to to letí...ale vůbec na to nevypadáš..“

17.1.2014 v 18:36 | Karma: 9,52 | Přečteno: 656x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Pasažér

Pršelo. Provazy deště bičovaly zmučenou a promočenou zem. Nebe plakalo a temné výhružné mraky se snesly až těsně nad střechy domů, opíraly se mohutnými břichy o komíny. Nymburské nádraží, plné lidí s deštníky a špatnou náladou, křižovaly vlaky všemi směry, občas prosvištěl mezinárodní rychlík, nebo hlučně zarachotil nákladní vlak s uhlím. Na třetím nástupišti pršelo děravou střechou i na schody do nevlídného podchodu, ohavně počmáraného sprejery.

9.1.2014 v 8:06 | Karma: 8,53 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Obětem sexuálního násilí je třeba věřit, řekla u soudu s Cimickým Vrbová

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  16:04

Je důležité, aby se na oběti sexuálního násilí nahlíželo jako na ty, kterým se má věřit, ne je...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. O pátrání informovala na svém webu v úterý...

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  15:45

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  15:43

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

  • Počet článků 218
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 764x
Bývalý hudebník, zpěvák a textař,nyní amatérský literát (dvě ocenění v literárních soutěžích).Zveřejněná kniha může být chápána jako nabídka nakladatelům, pokud čtou tento blog. Více informací na http://profil.lide.cz/160Pavel/profil/