Pro strach má mít člověk uděláno

Na kostele odbila půlnoc. Ulice byla tmavá, chuchvalce mlhy se převalovaly nízko nad zemí, jen místy chabě svítily ostrůvky bledého světla pouličních lamp, matně pronikaly mlhou a tvořily osamělé kruhy kolem stožárů. Smutné holé větve stromů připomínaly pařáty kostlivce. Klapot mých kroků se hlasitě nesl  tichým prostorem. Chvílemi jsem měl nepříjemný pocit, jako kdybych za sebou slyšel ještě jedny kroky. Zastavil jsem se a kroky ztichly. Když jsem ale po krátké chvíli pokračoval v chůzi, ozvaly se znovu. Mimoděk jsem zrychlil, kroky též, znovu jsem se zastavil , kroky ustaly. Teprve později jsem si uvědomil, že se to zvuk mých vlastních kroků odráží od stěn okolních ztichlých a tmavých domů, zdvojil se a děsil osamělého nočního chodce. Oddychl jsem si úlevou a zasmál vlastní naivitě.  Jsem já to ale blbec…

Starý dům, skrytý v temni neudržované zahrady, připomíná spíše malý zámek. Stojí osaměle stranou až na konci ulice, oddělený od světa plotem s rezavými ostrými zahnutými háky na horní straně. Okna hledí slepě a tmavě do křovin a zbytků záhonů zahrady, schovaných pod hustým krytem korun staletých stromů. Odemkl jsem si  těžká vchodová vrata velkým rezavým klíčem, opřel jsem se do veřejí, vrata se s hlasitým zavrzáním otevřela do temného průjezdu.

Našel jsem po paměti vypínač vlevo na zdi a rozsvítil chabé minutové světlo. Vpravo se z průjezdu stoupá po schodech do prvního patra, schodiště je vybaveno ozdobným litinovým zábradlím, v ohybu schodiště vybaveném černou kovanou secesní lucernou z devatenáctého století, dnes už nepoužívanou. Vzadu vede průjezd na dvůr, oddělený trojdílnými vraty, zasklenými  tabulemi skla s leptanými ornamenty. Skla byla stářím a vypadaným tmelem uvolněna, takže při  průvanu, nebo větru nepříjemně drnčela…

Venku se zvedl náhlý poryv větru, rozehnal cáry mlhy a rozhýbal temná chapadla stromů. Hlasitě prostestovala a vzpínala k trochu světlejšímu nebi, jakoby žalovala. Kdesi vzadu v domě bouchly dveře a skla v zadních vratech se rozdrnčela. Bylo to strašidelné, chyběl už jen starý decentní bělovlasý sluha v livreji, s licousy  a s trojsvícnem se zapálenými svícemi. V některých detektivkách bych  teď měl nad schodištěm objevit pána domu s dýkou v hrudi a se známkami několikanásobného zavraždění. Zachvěl jsem se. V podvědomí jsem slyšel zcela zřetelně smutnou hudbu z horrorových filmů. Ale až na poryvy větru zvenku zde bylo ticho, jen to bouchnutí dveří zaznělo jako rána z děla. Rozpačitě jsem učinil těch několik kroků po schodech ke svému bytu. Chybí tu už jen ta černá kočka (ač černovlasou a dvounohou bych v této chvíli docela uvítal)..

Než jsem vsunul klíč do zámku bytových dveří, otočil jsem se. Strnul jsem. Malá dvířka, vedoucí do tmavého sklepa na druhé straně průjezdu se pomalu otvírala! V černém obdélníku vstupu do sklepa se objevila ruka se svíčkou, pak se na mě zašklebila tmavá tvář. Zděšeně jsem vklouzl do svého bytu, zamkl za sebou a opřel jsem se zády o dveře. Krve by se ve mně nedořezal, třásl jsem se jako osika ve větru. Otřel jsem si opocené čelo a několik minut jsem tam tak stál, než jsem se vzpamatoval…

Pak jsem si uvědomil, že muž ve sklepě byl domovník Voráček, patrně byl přikládat v kotelně . Jsem já to strašpytel! Za to můžou ty horrory! Už na to nebudu koukat!

Jiří Suchý svého času v jednom ze svých monologů prohlásil: „Lidová moudrost praví, že pro strach má mít člověk uděláno. Co má mít uděláno, to lidová moudrost jaksi nepraví..Takže- ať si každý pro strach udělá, co chce, jen když má uděláno!“ Nevím, co má pro strach uděláno moje žena. Léta jsem jí chodil po odpolední směně naproti k vrátkům, protože cesta k našemu domu je výše popsaná. Za každým temným stromem může čekat skrytý násilník, vrah, nebo znásilňující úchyl… Po letech se bát přestala. Prý- když ji bude chtít někdo znásilnit, zajásá a zvolá „Hurá!“ – a úchyl zděšeně prchne..

Jiný druh strachu jsem zažil já, když jsme s kamarádem Jirkou stanovali ve vodáckém kempu v Sušici. Kemp je umístěn v těsném sousedství ocelového železničního mostu přes Otavu. Po parném letním dnu se v noci přihnala silná bouře. Blesky křižovaly oblohu jako silvestrovský ohňostroj, mlátily do země v kempu, přitahovány železničním mostem, jako zběsilé, do toho se přidal silný liják, takže jsme za pár minut plavali ve spacích pytlech jako na rybníku- ještě, že jsme měli nafukovací matrace. Mlčeli jsme, vzpomínajíc na své blízké v dalekém Kolíně a představovali si, jak v tiché letní noci pokojně spí ve svých pohodlných ložnicích. I když jsme ateisté, přemýšleli jsme o věcech posledních a opravdu jsme se snad poprvé v životě opravdu báli. Bouře trvala celou noc, až k ránu se odhodlala odejít, ráno svítilo blahodárné slunce, lidé vylezli ze stanů a sušili na šňůrách mokré spacáky a zavazadla, vařili si čaj a počítali škody. Nikdo nebyl kupodivu bouří poškozen, jen jeden stan byl pobořený a stál silou vůle na jedné tyči. Podle zardělých tváří a šťastného úsměvu mladé dívky, která se slastně protahovala na slunci a provinilého výrazu mládence, který s ní stan sdílel, jsme usoudili, že bídný stav stanu nezavinila bouře….Ti dva prostě měli opravdu pro strach uděláno…

Autor: Pavel Kopáček | pondělí 31.3.2014 22:19 | karma článku: 7,55 | přečteno: 234x
  • Další články autora

Pavel Kopáček

Až budu tátou

„Až budu tátou, tak tady všechny ty lesy vykácím!“, hudroval sedmiletý Pavlík, když celý utrmácený v letním horku musel s rodiči a strýcem sbírat malinké lesní jahody. Strejda z nich potom doma udělá báječnou jahodovou pěnu, po které se Pavlík může utlouci, ale když je má sbírat...a když ono to trvá tak dlouho! A slunce nemilosrdně pálí, Pavlíkovi se lepí žízní jazyk na patro... A doma zahálí elektrický vláček, který doopravdy svítí a houká, a ve vilce přes ulici čeká Standa Hořejšů, s kterým se tak nádherně hraje na cirkus! A na loupežníky a partyzány! Pavlík hlasitě reptá, až ho maminka musí napomínat. „Když nebudeš sbírat, strejda ti pak z té dobré pěny nedá ani líznout!“ To zabralo. A tak Pavlík urputně rve ty protivné mrňavé červené kuličky (a polovinu jich přitom sní..) Dospělí se na sebe po straně culí. Pavlíkův výrok o pokácených lesích ještě po letech bude bavit společnost...

12.7.2014 v 12:30 | Karma: 12,02 | Přečteno: 535x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Slunce, voda, vzduch, léto....

Jsme u moře už třetí den. Počasí nám přeje, azurové nebe je bez mráčku a voda báječně teplá. Sedíme ve vodě na mělčině u pláže a necháváme se přelévat vlnami, které s železnou pravidelností dorážejí na pobřeží. Nad starobylým přístavním městem se na vysoké skále tyčí kamenná pevnost ze šestnáctého století, prý na obranu před piráty. Pozorujeme obrovské lodě v dálce na obzoru a obdivujeme odvážlivce, kteří se nechávají táhnout motorovým člunem, takže padák, který mají upevněný na těle je vynese vysoko do zářivého nebe nad zátokou.

10.7.2014 v 20:59 | Karma: 4,61 | Přečteno: 293x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Léto budiž pochváleno - Letní povídka

Prožíváme prázdninové období celou duší devíti let, lítáme po rozpáleném městě, lížeme zmrzlinu, kornout za korunu šedesát, velkou za dvě dvacet, prolézáme s kamarády stráně za městem nebo smáčíme nohy v kašně v parku, někdy taky s kamarádem Jardou pácháme bombové útoky pomocí skleničky s práškem do pečiva a trochou vody....a ve středu a v neděli chodíme se sestrou Ankou na pohádky do kina na odpolední promítání pro děti.

10.7.2014 v 16:59 | Karma: 6,94 | Přečteno: 181x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Na pohřbu

Přestože byl krásný letní den, slunce jásavě barvilo červeň střech domů v Hřbitovní ulici, i zeleň, obklopující náhrobky městského hřbitova, bylo zde smutno. Hloučky pozůstalých spolupracovníků a přátel muže, který se dnes loučí s tímto světem, aby navěky odpočíval v tom druhém, záhadném a podivném, z kterého se ještě nikdy nikdo nevrátil, postávaly na asfaltovém prostranství před širokým schodištěm, vedoucím do obřadní síně. Zahlédl jsem mezi davem několik známých hlav, s trochou obtíží jsem se prodral zástupem lidí a poplácal po zádech kamaráda Mirka: „Tebe taky je vidět jenom na pohřbech! Co pořád děláš?“ Přítel zamžoural za silnými skly brýlí. „Jé, to jsi ty? Tebe bych tady nečekal! To víš, důchodce, já jinak nikam nechodím, abych chodil do hospody jako zamlada, na to mi důchod nestačí...a co ty? Pořád chodíš topit? Cože- promiň, já už taky blbě slyším...tak ty už seš taky v důchodu? To to letí, to to letí...ale vůbec na to nevypadáš..“

17.1.2014 v 18:36 | Karma: 9,52 | Přečteno: 656x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Pasažér

Pršelo. Provazy deště bičovaly zmučenou a promočenou zem. Nebe plakalo a temné výhružné mraky se snesly až těsně nad střechy domů, opíraly se mohutnými břichy o komíny. Nymburské nádraží, plné lidí s deštníky a špatnou náladou, křižovaly vlaky všemi směry, občas prosvištěl mezinárodní rychlík, nebo hlučně zarachotil nákladní vlak s uhlím. Na třetím nástupišti pršelo děravou střechou i na schody do nevlídného podchodu, ohavně počmáraného sprejery.

9.1.2014 v 8:06 | Karma: 8,53 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Vánoce jinýma očama

Mrzne, z nebe se sypají vločky sněhu, ostrého jak malé broky, dostávají se mi i za silnou šálu, studí a zároveň pálí, pohupují se kolem lamp jako malé padáčky a v ostrém větru se snášejí na promrzlou zem. Choulím se do starého kabátu, který mi kdosi odložil k popelnici u paneláku na sídlišti U Jána a do špinavé šály, připomínku starých krásných časů doma....Je mi zima a mám hlad. Snad něco k jídlu najdu v uličce za bistrem, je tam kontejner, do kterého barman Milan hází zbytky, které hosté nedojedí... Vyhýbám se pohledu na poklidná světla oken bytů šťastných lidí. Blikají v nich řetězy světel, barevné nebo jen tak světlé, ale dokumentující dnešní Štědrý večer. Lidé za těmi okny jsou sytí, spokojení, teď nejspíš sedí u večeře....Copak asi teď dělá Inka? Nejspíš snáší dobroty na můj stůl v mém domě u mého krbu tomu svému grázlovi, za kterého mě vyměnila...Někdy se ohřívám v tramvaji, to jedu až na konečnou a zpátky, ale lidé mi nadávají, že prý smrdím...no kde se mám sakra vykoupat...

16.12.2013 v 19:38 | Karma: 11,47 | Přečteno: 383x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Červený autobus

Když jsme se s klukama v postranní uličce za školou dost vyřádili, bundy mokré od tajícího sněhu po kuličkování, udýchaní po hokeji, který jsme provozovali na kousku asfaltového chodníku, vyhrabaného ze sněhu, popadli jsme tašky a bundy, sloužící dosud jako brankové tyče, a šli domů. Uložil jsem starou hokejku do sklepa. Vondra má širokou brankářskou. Tu mu závidíme, a on ji nechce nikomu půjčit. Tak ať si ji nechá, když je takový! Maminka mi nejdříve mírně vyhubovala, jak to vypadám, a že když budu takhle mokrý chodit venku, tak nastydnu a nedočkám se Ježíška, a když jsem se umyl, převlékl a snědl svačinu, krajíc chleba se s máslem – salám mi ,maminka nedala, prý je půst -, poslal mě tatínek do mého pokojíku, abych nepřekážel, že mají práce jak na kostele. Ptal jsem se ho, kolik práce je na kostele, ale on mě se smíchem odbyl, že to jednou poznám, teď abych šel, a když nemám úkoly, tak ať si něco maluju.

8.12.2013 v 13:38 | Karma: 11,35 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Šlápněte na to, pane řidiči!

Kdo to sakra je? Bloumám po náměstí, po nebi se sem tam prohánějí potrhané mráčky, podzimní slunce se sice jen chvílemi, ale stále ještě příjemně, opírá do zad, pod nohama šustí první barevné listí, zaparkovaná auta odráží svými skly sluneční paprsky a po širokém chodníku podél výkladních skříní proudí davy. Je všední odpoledne, hospodyně, obtížené kabelami s nákupy, míří od supermarketu, z řeznictví, nebo od kadeřníka směrem k stanici tramvaje. Zpomalil jsem krok. Už ji zase vidím! Vyšla z prodejny potravin a míří na poštu. Štíhlá blondýnka v džínovém kompletu, světlé vlasy zastřižené aľa Makepeacová, což se mi moc nelíbí, protože jsem odjakživa „nemocný“ na dlouhovlásky, ale této mladé ženě to i tak velmi sluší. Kdo to jenom je? Zdá se mi, že se mezi ostatními lidmi nese jako královna, ostatní ženy v její přítomnosti jako by zšedly a znevýrazněly. Ten milý, příjemný a usměvavý obličej mi někoho připomíná- ale koho? Já ji odněkud znám! Ale odkud? Snad někde prodává, nebo je to kadeřnice, která mě kdysi dávno stříhala....? Nebo je to sestřička z nemocnice, kde jsem před pár lety ležel s kýlou?

21.11.2013 v 17:43 | Karma: 12,48 | Přečteno: 682x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Dopis do Nebe

V posledním vstupu jsem slíbil druhý příspěvek do literární soutěže k 100. výroí narození Bohumila Hrabala. Tady je:

6.9.2013 v 15:34 | Karma: 6,10 | Přečteno: 245x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Pocta panu Bobanovi

V současné době byla vyhodnocena literární soutěž u příležitosti 100. výročí narození Bohumila Hrabala. Poslal jsem do zmíněné soutěže dva příspěvky. jeden (poezie) zveřejňuji nyní, druhý - prózu dám na blog koncem týdne.

3.9.2013 v 12:40 | Karma: 6,99 | Přečteno: 273x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Léto budiž pochváleno

Prožíváme prázdninové období celou duší devíti let, lítáme po rozpáleném městě, lížeme zmrzlinu, kornout za korunu šedesát, velkou za dvě dvacet, prolézáme s kamarády stráně za městem nebo smáčíme nohy v kašně v parku, někdy taky s kamarádem Jardou pácháme bombové útoky pomocí skleničky s práškem do pečiva a trochou vody....a ve středu a v neděli chodíme se sestrou Ankou na pohádky do kina na odpolední promítání pro děti.

31.8.2013 v 19:19 | Karma: 9,17 | Přečteno: 195x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Letecký den.

Travnatá plocha sportovního letiště, zalitá odpoledním sluncem, se dala do pohybu a stále rychleji ubíhala vzad. Sledovali jsme kulatými okénky prastarého dvojplošného letadla místního leteckého klubu, jak se zelená rovina náhle propadla kamsi dolů, ještě chvíli jsme mohli vidět vrcholky stromů a střechy hangárů, nad kterými se na stožáru třepotal a nadouval tříbarevný meteorologický pytel. Pak už okénka vyplňovala jen bezmračná modř letního nebe. Bylo mi všelijak, zejména v oblasti žaludku jsem cítil stahovací reakce. Podíval jsem se na Mirka. Oči pod přílbou měl přivřené a po skráních se mu perlil pot. Také on se necítí nejlépe, nejsem v tom sám..Byl letecký den, kolem hangárů a odstavených letadel před nimi se proplétaly davy lidí, u vchodu na letiště stála fronta u stánku na pečené klobásy a pivo. Vstupu na letištní plochu bránily kovové bariéry, za kterými postávaly houfy zvědavců, ale to jsme my, parašutisté leteckého klubu, už neviděli.

28.7.2013 v 21:35 | Karma: 7,85 | Přečteno: 480x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Píseň pro Marii

Marii jsem velmi vděčný za přátelství, důvěru, povzbuzení, krásné dopisy a za to, že je. Proto následující verše:

17.7.2013 v 12:01 | Karma: 7,08 | Přečteno: 300x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Na plný plyn!

Parkoviště před horským hotelem je zaplaveno světly, portýři pobíhají sem a tam, parkují přepychové vozy movitých hostů, jiná auta naopak vyjíždějí, přes pokročilou noční hodinu vše kypí ruchem a životem. Neónové návěští v průčelí moderní budovy září duhovými nápisy daleko do krajiny, je hluboká noc a nádherné scenérie okolních skalních štítů lze jen stěží vytušit za neproniknutelnou černou oponou tmy. Asfalt s bílými čarami a šipkami, nastříkanými na ploše parkoviště i přilehlých komunikacích se leskne po večerním dešti. Z hotelu tlumeně zní hudba a na schodech před proskleným vchodem pokuřuje několik žertujících a živě gestikulujících lidí. Dvířka aut bouchají a motory drahých aut jen potichu vrní utajovanou silou pod naleštěnými karosériemi.

15.7.2013 v 11:01 | Karma: 4,31 | Přečteno: 218x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Robinson z předměstí

Byla dusná letní noc, měsíc v úplňku, zavěšený na klenbě nebe, svítil jak obrovská kulatá lucerna a zahanboval pouliční osvětlení. V ulicích i v parku u řeky bylo zřetelně vidět téměř jako za dne. Hvězdy zářily na sametové temni oblohy jako jiskřivé diamanty a prostředí parku vonělo romantikou a poetickou snivostí. Záviděl jsem milencům, šeptajícím si tajemná slovíčka, přituleni k sobě na stinných lavičkách. Mládí...kde ty časy jsou! Povzdychl jsem si a usedl na prázdnou lavičku na břehu řeky. Měsíc se odrážel a koupal v klidné hladině, na druhé straně ve stínu vysokých stromů skrytě a nehnutě seděl nad svými pruty osamělý rybář. Byl ve stínu téměř neviditelný, jen občasné bliknutí zapalovače a následný rudý světelný bod zapálené cigarety prozradily, že tam kdosi je.

30.6.2013 v 21:50 | Karma: 8,47 | Přečteno: 270x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Kam jsme došli, kdo to ví?

„Dobrý den, paní Nováková, jak jde život? A co tatínek, už je z nemocnice doma?“ konverzuji na ulici ve „svém“ revíru se známými a zároveň plním schránky na vratech domů, v průjezdech a na schodištích dopisy, tiskovinami a složenkami. „Pane Dvořák, máte dobírku“ zvoním ve třetím patře rohového domu, „tady mi to podepište, tady dole, hned u vašeho jména!“...a jdu zase o dům dál...

5.5.2013 v 19:03 | Karma: 34,25 | Přečteno: 2703x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Alice

Alice je zvláštní kočka. Nikdy předtím jsem takový druh neviděl, chundelaté stvoření se zelenošedou srstí, vlnitou a chlupatou jako byly vlasy nebožtíka ministra Dostála, s ohonem mnohem delším, než kočky mívají a pruhovaným jako mívají mývalové. Moje dcera naopak tvrdí, že Alice vypadá jako rys, snad na tom také něco je.. Moudré šedozelené oči, kterýma nás klidně pozoruje, přátelská povaha a přítulnost, zejména v momentě, kdy jí neseme do misky něco na mls svědčí o tom, že bývalý pán s ní zřejmě nezacházel špatně, dokud se jí nezbavil – a já zde raději nechci spekulovat, jakým způsobem.. Každopádně Alice už je dva nebo tři roky toulavá kočka, která bloumá střídavě u nás v zahradě, nebo v prostorách vedlejší továrny

28.4.2013 v 16:14 | Karma: 13,46 | Přečteno: 506x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

O směšných láskách

Snad se na mne pan Kundera nezlobí za to, že jsem si tak trochu vypůjčil do názvu tohoto povídání upravenou verzi titulu jeho slavné knížky. Jenže můj příběh vypráví o něčem jiném, a jak možná čtenář uzná, jiný, vhodnější titulek bych k němu velmi těžko hledal.

21.4.2013 v 18:57 | Karma: 7,46 | Přečteno: 298x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Za korunami stromů vyšlo slunce.

Po únavné noci se zvolna rozednívalo. Střelba utichla. Jen tu a tam ještě štěkly ojedinělé výstřely z temného lesa na druhé straně údolí. Tráva před zákopem zvlhla ranní rosou a na krajinu spadla lehká průhledná mlha. Svalil jsem se na dno zákopu a unaveně sňal přílbu.

8.4.2013 v 7:55 | Karma: 6,13 | Přečteno: 175x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Schody do nebe

Fuj! To je ale schodů! Sunu se těžce vzhůru, nohu střídám nohou, sotva popadám dech, často musím zastavovat a zklidnit plíce, hrozící prasknutím. Svaly na stehnech a lýtkách bolí únavou a čelo mám zrosené potem. Země pode mnou už není vidět, ztratila se v mlžných závojích bílých mraků, zde v těchto pustých místech lze občas zahlédnout vzdálené letadlo, nebo ptáka s mávajícími křídly, jakoby na pozdrav. Jinak je tu klid, slunce nerušeně a vytrvale ozařuje nekonečné moře nadýchaných oblaků a ty hrozné schody, schody do nebe. Ztrácejí se dole pode mnou v oblacích, nahoře pak v slunečné záři, oslepující oči a matoucí mysl, nelze vidět konec tohoto únavného stoupání.

31.3.2013 v 16:41 | Karma: 8,78 | Přečteno: 381x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 218
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 764x
Bývalý hudebník, zpěvák a textař,nyní amatérský literát (dvě ocenění v literárních soutěžích).Zveřejněná kniha může být chápána jako nabídka nakladatelům, pokud čtou tento blog. Více informací na http://profil.lide.cz/160Pavel/profil/