Na pohřbu

  Přestože byl krásný letní den, slunce jásavě barvilo červeň střech domů v Hřbitovní ulici, i zeleň, obklopující náhrobky městského hřbitova, bylo zde smutno. Hloučky pozůstalých spolupracovníků a přátel muže, který se dnes loučí s tímto světem, aby navěky odpočíval v tom druhém, záhadném a podivném, z kterého se ještě nikdy nikdo nevrátil, postávaly na asfaltovém prostranství před širokým schodištěm, vedoucím do obřadní síně. Zahlédl jsem mezi davem několik známých hlav, s trochou obtíží jsem se prodral zástupem lidí a poplácal po zádech kamaráda Mirka: „Tebe taky je vidět jenom na pohřbech! Co pořád děláš?“ Přítel zamžoural za silnými skly brýlí. „Jé, to jsi ty? Tebe bych tady nečekal! To víš, důchodce, já jinak nikam nechodím, abych chodil do hospody jako zamlada, na to mi důchod nestačí…a co ty? Pořád chodíš topit? Cože- promiň, já už taky blbě slyším…tak ty už seš taky v důchodu? To to letí, to to letí…ale vůbec na to nevypadáš..“

V davu to zašumělo. Široká vstupní vrata obřadní síně se otevřela, a když vyšli ven uplakaní účastníci předešlého pohřbu, nesli jsme se proudem lidí dovnitř. Místní obřadní síň je prý unikátní dílo jakéhosi předního architekta, cosi jsem o tom kdesi četl. Je to možné. Před několika řadami sedadel pro pozůstalé se tyčil vysoký katafalk s rakví, obloženou věnci a květinami. Položil jsem svůj svazek karafiátů k ostatním na okraj katafalku a vrátil se k Mirkovi až dozadu, za řadu lavic. „Byl to hodnej chlap“ řekl jsem polohlasně. „Nikdy nikomu neublížil“ odpověděl přítel rovněž polohlasem, protože zpěvačky nahoře na balkoně začaly zpívat „Zasviť mi ty slunko zlaté“ a „Zelení hájové, bývaly jste vy moje“, a šum lidských hlasů ztichl, každý jednotlivec se ponořil do pochmurných myšlenek.

Já tohleto nemám rád. Hřbitov a pohřební obřady ve mně vyvolávají smutek a nostalgii, ponuré uvědomění, že všechno, o co usilujeme a co jsme dokázali, je dočasné a všechno a všechny čeká dříve nebo později neodvratný konec. Vzpomínám na všechny příbuzné, kamarády a přátele, kteří už mě tam nahoru předešli, a nade všechny vzpomínky vyniká obraz tatínka, který už je tam přes třicet let. V duchu ho, jako už mnohokrát předtím, odprošuji za své chování ve vzpurných puberťáckých letech a děkuji za neskutečnou dobrotu a laskavost, kterou oplýval v míře vrchovaté..Jsem já to ale citlivka, málem slzím …

Silou vůle jsem se vytrhl ze vzpomínek a abych přišel na jiné myšlenky, zaposlouchal jsem se do čistých hlasů členek pěveckého sboru, a zároveň jsem se rozhlížel po interiéru obřadní síně. Předválečná funkcionalistická architektura vtiskla těmto místům zvláštní ráz. Intimní osvětlení elektrickými svícemi kolem katafalku s rakví vypadalo velmi vkusně. Obrovské půlkruhové okno, vyplněné barevnými skly a liturgickými výjevy tlumilo venkovní ostré sluneční světlo, takže nerušilo intimní atmosféru obřadu.

Zpěvačky ztichly a prostor vyplnily velebné tóny varhan. Za orátorský pultík vedle rakve vystoupil řečník v decentním černém obleku, odkašlal si a nasadil smutně slavnostní výraz. Chvíli pokorně se sklopenou hlavou čekal, až varhany dohrají. Pak nastala chvíle ticha, rušená jen šoupáním nohou a tichými vzlyky žen. Opět se mě zmocnila smutná melancholie. Soustředil jsem pozornost na záplavu věnců a květin na stupínku kolem katafalku, a na sametovým závěsem skrytý vjezd do vnitřních prostor krematoria, kam po obřadu rakev na skrytých kolejničkách zajede.

Orátor se ujal slova. Pietně se uklonil nejdřív směrem k rakvi a pak k pozůstalým v první řadě. Dojemně se loučil se zemřelým, vyzdvihl jeho dobré skutky, zmínil jeho záliby a koníčky, vzorné manželství a oblíbenost na pracovišti, politoval jeho zdravotní potíže posledních let. Poslední věta jeho projevu mě málem položila. Pan řečník se totiž opět pietně uklonil k rakvi a zjemnělým hlasem prohlásil: „Tak se s tebou tedy, Josefe, loučíme, budiž ti země lehká a buď ještě dlouho, dlouho zdráv!“

Autor: Pavel Kopáček | pátek 17.1.2014 18:36 | karma článku: 9,52 | přečteno: 656x
  • Další články autora

Pavel Kopáček

Až budu tátou

„Až budu tátou, tak tady všechny ty lesy vykácím!“, hudroval sedmiletý Pavlík, když celý utrmácený v letním horku musel s rodiči a strýcem sbírat malinké lesní jahody. Strejda z nich potom doma udělá báječnou jahodovou pěnu, po které se Pavlík může utlouci, ale když je má sbírat...a když ono to trvá tak dlouho! A slunce nemilosrdně pálí, Pavlíkovi se lepí žízní jazyk na patro... A doma zahálí elektrický vláček, který doopravdy svítí a houká, a ve vilce přes ulici čeká Standa Hořejšů, s kterým se tak nádherně hraje na cirkus! A na loupežníky a partyzány! Pavlík hlasitě reptá, až ho maminka musí napomínat. „Když nebudeš sbírat, strejda ti pak z té dobré pěny nedá ani líznout!“ To zabralo. A tak Pavlík urputně rve ty protivné mrňavé červené kuličky (a polovinu jich přitom sní..) Dospělí se na sebe po straně culí. Pavlíkův výrok o pokácených lesích ještě po letech bude bavit společnost...

12.7.2014 v 12:30 | Karma: 12,02 | Přečteno: 535x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Slunce, voda, vzduch, léto....

Jsme u moře už třetí den. Počasí nám přeje, azurové nebe je bez mráčku a voda báječně teplá. Sedíme ve vodě na mělčině u pláže a necháváme se přelévat vlnami, které s železnou pravidelností dorážejí na pobřeží. Nad starobylým přístavním městem se na vysoké skále tyčí kamenná pevnost ze šestnáctého století, prý na obranu před piráty. Pozorujeme obrovské lodě v dálce na obzoru a obdivujeme odvážlivce, kteří se nechávají táhnout motorovým člunem, takže padák, který mají upevněný na těle je vynese vysoko do zářivého nebe nad zátokou.

10.7.2014 v 20:59 | Karma: 4,61 | Přečteno: 293x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Léto budiž pochváleno - Letní povídka

Prožíváme prázdninové období celou duší devíti let, lítáme po rozpáleném městě, lížeme zmrzlinu, kornout za korunu šedesát, velkou za dvě dvacet, prolézáme s kamarády stráně za městem nebo smáčíme nohy v kašně v parku, někdy taky s kamarádem Jardou pácháme bombové útoky pomocí skleničky s práškem do pečiva a trochou vody....a ve středu a v neděli chodíme se sestrou Ankou na pohádky do kina na odpolední promítání pro děti.

10.7.2014 v 16:59 | Karma: 6,94 | Přečteno: 181x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Pro strach má mít člověk uděláno

Na kostele odbila půlnoc. Ulice byla tmavá, chuchvalce mlhy se převalovaly nízko nad zemí, jen místy chabě svítily ostrůvky bledého světla pouličních lamp, matně pronikaly mlhou a tvořily osamělé kruhy kolem stožárů. Smutné holé větve stromů připomínaly pařáty kostlivce. Klapot mých kroků se hlasitě nesl tichým prostorem. Chvílemi jsem měl nepříjemný pocit, jako kdybych za sebou slyšel ještě jedny kroky. Zastavil jsem se a kroky ztichly. Když jsem ale po krátké chvíli pokračoval v chůzi, ozvaly se znovu. Mimoděk jsem zrychlil, kroky též, znovu jsem se zastavil , kroky ustaly. Teprve později jsem si uvědomil, že se to zvuk mých vlastních kroků odráží od stěn okolních ztichlých a tmavých domů, zdvojil se a děsil osamělého nočního chodce. Oddychl jsem si úlevou a zasmál vlastní naivitě. Jsem já to ale blbec...

31.3.2014 v 22:19 | Karma: 7,55 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Pasažér

Pršelo. Provazy deště bičovaly zmučenou a promočenou zem. Nebe plakalo a temné výhružné mraky se snesly až těsně nad střechy domů, opíraly se mohutnými břichy o komíny. Nymburské nádraží, plné lidí s deštníky a špatnou náladou, křižovaly vlaky všemi směry, občas prosvištěl mezinárodní rychlík, nebo hlučně zarachotil nákladní vlak s uhlím. Na třetím nástupišti pršelo děravou střechou i na schody do nevlídného podchodu, ohavně počmáraného sprejery.

9.1.2014 v 8:06 | Karma: 8,53 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  13:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Zakázky TSK jen vyvoleným. Za manipulaci tendrů soudí 15 lidí a čtyři firmy

23. dubna 2024  13:46

Hlavní líčení v kauze zmanipulovaných zakázek Technické správy komunikací hlavního města Prahy...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 218
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 764x
Bývalý hudebník, zpěvák a textař,nyní amatérský literát (dvě ocenění v literárních soutěžích).Zveřejněná kniha může být chápána jako nabídka nakladatelům, pokud čtou tento blog. Více informací na http://profil.lide.cz/160Pavel/profil/