Nádherné slovo Svoboda!

Okénko cely číslo 181 mrklo, pak zase zavřelo a dveře se se skřípotem otevřely. Na okamžik bylo vidět  na zeleno natřené stěny chodby a kousek železného schodiště. Postavili jsme se se zlodějem Šímou, s kterým tu sdílím celu, do pozoru. „Odsouzený Kříž!“  Dozorce v nažehlené uniformě stojí na prahu cely. Udělal jsem krok vpřed. „Vezměte si svoje věci a pojďte se mnou!“ . Co mi zase chtějí, prolétlo mi hlavou. Poslední půlrok jsem strávil ve vězeňské nemocnici na druhém nádvoří, jsem tu zpátky na cele teprve třetí den…

 

Zimu jsem prolenošil na lůžku nemocnice. Mělo to tu výhodu, že místo malého zamřížovaného okénka u stropu cely číslo 181 zde bylo normální třídílné okno, sice zabílené, ale když je ošetřovatelka po ránu denně otevřela kvůli větrání, byl z něho výhled na betonový dvůr a šedé baráky s plechovými vraty garáží na druhé straně. Nebyla to ideální scenérie, ale bylo tu teplo a proti cele 181 to byl hotový Hilton. Moc jsem si to neužíval – proležel jsem celé měsíce v horečkách, doktor Horák už nade mnou lámal hůl, jen sestřička Jana mě trpělivě ošetřovala, pečovala, převlékala, podávala jídlo, zprvu infuzemi, později, když už se můj stav k údivu doktora Horáka poněkud lepšil, si pokládala mou hlavu do klína a krmila mě jako malé dítě. Bylo to velmi příjemné.

Trochu jsem to hrál. Už mi bylo docela dobře, ale vyhlídka na návrat do cely 181 mě ani dost málo nelákala. Takhle to tady odležet do jara! To by bylo super! V březnu mi končí trest. Už tu tvrdnu třetí rok. Za to mi těch pár tisíc z té vloupačky do kanceláře v Náplavní ulici teda nestojí! Být na cele se zloději, pasáky a teplouši, kteří se neumějí podepsat a za každou jejich větou následuje facka nebo rána pěstí, to není lákavá představa. Děkuji Bohu, že jsem dostal tu těžkou tuberkulózu. Dozorce Kořán je vyhlášený surovec, a kdyby ho nedržely předpisy, jistě by už některého mukla přizabil. Pár ran jsem už od něj schytal také a nebylo to žádné jemné pohlazení…Kdepak – šedozelené chodby, železná schodiště, všudypřítomné mříže a cela 181 mi vůbec nechybí!

S Janičkou jsme se za ty dva měsíce docela skamarádili. Nosila mi tajně cigarety a někdy dokonce propašovala pivo…to už jsem tři roky neměl, a já mám pivo rád, chybí mi…Povídali jsme si celé hodiny o životě, o našich rodinách, osudech, partnerech..a jednou, když měl doktor Horák volno a dozorce odešel na oběd, jsme se dokonce pomilovali….kdyby tohle prasklo, to by byl malér!.....Čas plynul a já už jsem byl úplně zdráv. Jen Janino přátelství a trochu upravená hlášení o mém zdravotním stavu mě udržovala v nemocnici. Cela číslo 181 mě přestávala strašit ve snech. Jana mi nosila lepší jídlo, než je normální předepsaná vězeňská strava, takže jsem sílil a cítil jsem se fit a svěží. Začínalo se mi tu líbit…

Přesto lituji, že jsem se dostal do vězení. Že jsem podlehl pokušení a vloupal se do té kanceláře. Peněz tam stejně moc nebylo a já, amatér, jsem tam nechal tolik stop, že policii nedalo moc práce, aby mě našla. V amerických filmech v televizi to všechno vypadá tak jednoduše – skutečnost je o něčem jiném – a člověka to poznamená na celý zbytek života.

Konečně je březen, čas mého propuštění. Doktor už nedal na Janu, není to žádný hlupák a já mám nejasný pocit, že o všem věděl a jistou dobu to pobaveně toleroval, ale teď už mě vyhodil z nemocnice – ale už mi to nevadí. Tři dny na cele ještě vydržím. Je tam už jenom Šíma, a s tím se ještě dá vyjít..

V kanceláři mi dali propouštěcí list a moje věci, velitel stráže ještě pronesl obligátní proslov o tom, že věří, že nyní povedu řádný život a že už tyto prostory neuvidím, pak se otevřela železná vrata ke svobodě….

Vyběhl jsem slunečným ránem do stráně nad rodnou vsí. Svoboda! Jak sladké slovo! Bylo tu ticho, rušené jen zpěvem ptáků, šumem a bzukotem hmyzu, dole v údolí vzdáleně hučel jez. Natáhl jsem se jak dlouhý, tak široký do vysoké luční trávy, dlouhé stvoly se nade mnou zavřely a míhaly se v slabém vánku sem a tam, kymácely se a křížily, skrývaje chvílemi modř nebe, slunce mezi nimi blikalo a mžikalo spiklenecky a oslnivě, až jsem musel mhouřit oči. Bylo mi lehce, volně, kolem všechno omamně vonělo lučními květy, které louku měnily v pestrobarevný orientální koberec. Konečně! Konečně! Věznice zavřela za sebou  vrata a odkráčela z mých myšlenek a vzpomínek tam, kam patří. Užívám si vytouženého sluníčka, čistého povětří a vůní a mám srdce plné jásavé radosti, pocitů volnosti a osvobození. Ty tam jsou ranní nástupy, šněrování vysokých bot, navlékání vězeňských mudúrů, špíny, grázlů a dril….a pohled na dívky…ten je nepopsatelně nádherný…jen škoda, že mi není méně let! Cest La vie…Ale na to teď nemyslím. Kolem hlavy mi v monotónním bzukotu hmyzu zní Vivaldi. Vysoko na bezmračné obloze se zdánlivě pomalu sune stříbrné letadlo, odtud na dálku vypadá jako malinký, téměř nespatřitelný brouček, za ním se táhne bílá čára, jakoby nezbedný kluk čmáral po čisté modři nebe bílou křídou. Ze vzdáleného kostela je až sem slyšet zvony.

Po chvíli jsem vstal, protáhl se na slunci a cestou k domovu jsem na pěšině rozpustile kopal do kamínků. Jak mě asi naši přivítají? Trochu se doma aklimatizuji, najdu si práci a o vězení už nikdy nechci slyšet..ostatně v sobotu mám v okresním městě schůzku s Janou….

Autor: Pavel Kopáček | neděle 24.2.2013 18:35 | karma článku: 7,17 | přečteno: 345x
  • Další články autora

Pavel Kopáček

Až budu tátou

„Až budu tátou, tak tady všechny ty lesy vykácím!“, hudroval sedmiletý Pavlík, když celý utrmácený v letním horku musel s rodiči a strýcem sbírat malinké lesní jahody. Strejda z nich potom doma udělá báječnou jahodovou pěnu, po které se Pavlík může utlouci, ale když je má sbírat...a když ono to trvá tak dlouho! A slunce nemilosrdně pálí, Pavlíkovi se lepí žízní jazyk na patro... A doma zahálí elektrický vláček, který doopravdy svítí a houká, a ve vilce přes ulici čeká Standa Hořejšů, s kterým se tak nádherně hraje na cirkus! A na loupežníky a partyzány! Pavlík hlasitě reptá, až ho maminka musí napomínat. „Když nebudeš sbírat, strejda ti pak z té dobré pěny nedá ani líznout!“ To zabralo. A tak Pavlík urputně rve ty protivné mrňavé červené kuličky (a polovinu jich přitom sní..) Dospělí se na sebe po straně culí. Pavlíkův výrok o pokácených lesích ještě po letech bude bavit společnost...

12.7.2014 v 12:30 | Karma: 12,02 | Přečteno: 535x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Slunce, voda, vzduch, léto....

Jsme u moře už třetí den. Počasí nám přeje, azurové nebe je bez mráčku a voda báječně teplá. Sedíme ve vodě na mělčině u pláže a necháváme se přelévat vlnami, které s železnou pravidelností dorážejí na pobřeží. Nad starobylým přístavním městem se na vysoké skále tyčí kamenná pevnost ze šestnáctého století, prý na obranu před piráty. Pozorujeme obrovské lodě v dálce na obzoru a obdivujeme odvážlivce, kteří se nechávají táhnout motorovým člunem, takže padák, který mají upevněný na těle je vynese vysoko do zářivého nebe nad zátokou.

10.7.2014 v 20:59 | Karma: 4,61 | Přečteno: 293x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Léto budiž pochváleno - Letní povídka

Prožíváme prázdninové období celou duší devíti let, lítáme po rozpáleném městě, lížeme zmrzlinu, kornout za korunu šedesát, velkou za dvě dvacet, prolézáme s kamarády stráně za městem nebo smáčíme nohy v kašně v parku, někdy taky s kamarádem Jardou pácháme bombové útoky pomocí skleničky s práškem do pečiva a trochou vody....a ve středu a v neděli chodíme se sestrou Ankou na pohádky do kina na odpolední promítání pro děti.

10.7.2014 v 16:59 | Karma: 6,94 | Přečteno: 181x | Diskuse| Letní povídka

Pavel Kopáček

Pro strach má mít člověk uděláno

Na kostele odbila půlnoc. Ulice byla tmavá, chuchvalce mlhy se převalovaly nízko nad zemí, jen místy chabě svítily ostrůvky bledého světla pouličních lamp, matně pronikaly mlhou a tvořily osamělé kruhy kolem stožárů. Smutné holé větve stromů připomínaly pařáty kostlivce. Klapot mých kroků se hlasitě nesl tichým prostorem. Chvílemi jsem měl nepříjemný pocit, jako kdybych za sebou slyšel ještě jedny kroky. Zastavil jsem se a kroky ztichly. Když jsem ale po krátké chvíli pokračoval v chůzi, ozvaly se znovu. Mimoděk jsem zrychlil, kroky též, znovu jsem se zastavil , kroky ustaly. Teprve později jsem si uvědomil, že se to zvuk mých vlastních kroků odráží od stěn okolních ztichlých a tmavých domů, zdvojil se a děsil osamělého nočního chodce. Oddychl jsem si úlevou a zasmál vlastní naivitě. Jsem já to ale blbec...

31.3.2014 v 22:19 | Karma: 7,55 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Pavel Kopáček

Na pohřbu

Přestože byl krásný letní den, slunce jásavě barvilo červeň střech domů v Hřbitovní ulici, i zeleň, obklopující náhrobky městského hřbitova, bylo zde smutno. Hloučky pozůstalých spolupracovníků a přátel muže, který se dnes loučí s tímto světem, aby navěky odpočíval v tom druhém, záhadném a podivném, z kterého se ještě nikdy nikdo nevrátil, postávaly na asfaltovém prostranství před širokým schodištěm, vedoucím do obřadní síně. Zahlédl jsem mezi davem několik známých hlav, s trochou obtíží jsem se prodral zástupem lidí a poplácal po zádech kamaráda Mirka: „Tebe taky je vidět jenom na pohřbech! Co pořád děláš?“ Přítel zamžoural za silnými skly brýlí. „Jé, to jsi ty? Tebe bych tady nečekal! To víš, důchodce, já jinak nikam nechodím, abych chodil do hospody jako zamlada, na to mi důchod nestačí...a co ty? Pořád chodíš topit? Cože- promiň, já už taky blbě slyším...tak ty už seš taky v důchodu? To to letí, to to letí...ale vůbec na to nevypadáš..“

17.1.2014 v 18:36 | Karma: 9,52 | Přečteno: 656x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  16:17

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Při nehodě se...

Záchranáři měli ve vzduchu naráz tři vrtulníky, zasahovali i na hoře Říp

28. dubna 2024  15:56

V Ústeckém kraji zasahovaly v jednu chvíli tři záchranářské vrtulníky. Jeden letěl pro vážně...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  15:50

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 218
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 764x
Bývalý hudebník, zpěvák a textař,nyní amatérský literát (dvě ocenění v literárních soutěžích).Zveřejněná kniha může být chápána jako nabídka nakladatelům, pokud čtou tento blog. Více informací na http://profil.lide.cz/160Pavel/profil/